Rowery: górski czy szosowy?

Rowery: górski czy szosowy?

Rower to banalnie proste urządzenie, ale tylko jeśli chodzi o podstawową mechanikę jego działania. Kiedy wejdziemy do sklepu i będziemy chcieli wybrać coś dla siebie, złapiemy się za głowy. Kiedyś do wyboru były tylko tak zwane składaki i kolarzówki. Potem zaatakowały nas rowery górskie. Kiedy ktoś potrzebował czegoś naprawdę ciekawego, bardziej zaawansowane, importował to zza granicy. Dzisiaj na półkach sklepowych czeka na nas cała masa propozycji, z których część tu przedstawimy, by wejście do sklepu rowerowego, a nawet hipermarketu nie było dla nas aż tak wielkim szokiem

MTB – rowery górskie – to najpopularniejsze rowery w naszym kraju. Są przeznaczone do jazdy praktycznie po wszystkim. Ich koła mają standardowo od 26 do 29 cali, szerokie opony z dużym bieżnikiem oraz amortyzatory, co najmniej jeden. Są wytrzymałe i całkiem uniwersalne. Kiedyś ich wybór do jazdy po mieście powodował uśmiechy, ale jeśli się dobrze nad tym zastanowić, nie jest to wcale takie głupie. Wśród rowerów górskich mamy cały szereg podtypów:

- ATB – amatorskie rowery do jazdy turystycznej i codziennej; czasami nie mają w ogóle amortyzatorów;

- XC – lżejsze i bardziej zaawansowane od ATB; można się na nich ścigać; są to rowery hardtail, czyli z amortyzatorem tylko z przodu;

- DH – rowery zjazdowe; mają dwa amortyzatory, bardzo silną ramę oraz potężne hamulce tarczowe;

- FR – rowery freestyle, czyli do jazdy zjazdowej, ale z możliwością wykonywania podjazdów; mają bardzo mocną amortyzację; rower szosowy

- Enduro – jeszcze bardziej uniwersalne od FR, z minimalnie mniejszą amortyzacją i wyraźnie lżejsze;

- Trail – lekkie i stosunkowo delikatne; ograniczona amortyzacja z przodu i z tyłu; przeznaczone do jazdy po szlakach ze zjazdami i podjazdami.

Rowery szosowe – przeznaczone do jazdy po szosach, czyli po asfalcie. Ich koła mają co najmniej 28 cali i są wyposażone w cienkie opony z niewielkim bieżnikiem. Kierownica ma zazwyczaj postać charakterystycznego baranka, co ułatwia przyjecie aerodynamicznej pozycji. Ich cechą charakterystyczna są klamko manetki pozwalające na hamowanie i zmienianie biegów bez odrywania rąk od kierownicy.

Wśród rowerów szosowych wyróżniamy rowery sportowe i rowery enduro. Różnią się przede wszystkim ustawieniem kierownicy. Rowery sportowe pozwalają na przybranie bardziej aerodynamicznej pozycji, a rowery enduro są wygodniejsze do jazdy na długich dystansach. Istnieje też kilka mniejszych grup, takich jak rowery do jazdy na czas czy rowery przełajowe, ale te wyróżnienia są już znacznie mniej istotne.